Ford Consul & Granada

                                  Hjemstedet for de store Ford-modeller 1972 - 1977

        HJEM     OM SIDEN     MODELHISTORIE     VOGNPARKEN     RENOVERING      BILREP i POLEN       LINKS 

 

  Bilreparation i Polen

 

 

Bilreparation i Polen

For noget tid siden læste jeg en artikel om en mand, der havde fået renoveret sin Volvo Amazon i Polen. Bilen var blevet sat i tip-top stand og hellakeret for ca. 24.000 kr. En tilsvarende reparation havde kostet omkring 120.000 i Danmark, oplyste manden. Det vakte min interesse for at få min egen bil sat i stand på denne måde, og min bil er derfor sendt til Polen den 8. januar 2006 og netop hjemkommet (august 2006). Du kan følge projektet her. 

Der er ingen tvivl om, at der er mange penge at spare ved at benytte sig af polske værksteder. Især større renoveringer med omkostningstunge arbejder som fx en masse pladearbejde er ideelle emner til en Polen-tur, men også ved mindre omfattende reparationer og fx stylingsarbejder, sadelmagerarbejde eller hifi/navigationsudstyr er der penge at spare. I skrivende stund, dvs. 2010, oplyser formidlingssiderne at en autoriseret værkstedstime i Polen koster ca. 175 kr. 

Tilbud

Hvis du skulle være interesseret i at få et tilbud på renoveringen af din bil, må du gerne kontakte mig for nogle gode råd. Jeg har desuden kontakter direkte til polske værksteder, men også til danske formidlere som fx Philippsen ProCars eller Rainer.dk. Generelt er de polske mekanikere dygtige håndværkere, og med stor erfaring i fx selv at udføre pladedele til ældre modeller osv., men man skal regne med en del kontrol og "holden i ørerne". Min egen Ford Consul er renoveret via Philippsen ProCars, og forløbet har da ikke været problemfrit, men i det store hele er jeg rimeligt tilfreds.

For nærmere oplysninger, hjælp til indhentning af tilbud, udformning af kontrakt mv kan du Sende mig en mail.

Priser

Prisen for en reparation er helt afhængig af bilens tilstand og kundens ønsker. For min egen Consul kan jeg nævne, at en totalreparation af karossen incl. ompakning, maling og tjek af motor samt meget omfattende pladearbejde på begge døre løb op i ca. 30.000 DKK. Bilen kan evt. også afhentes og bringes fra/til Danmark. 

Finansiering

For mig har det været muligt at finansiere renoveringen via et helt almindeligt, lavt forrentet billån (Nordea) med næsten valgfri løbetid. Så i første vil jeg anbefale en snak med ens bankrådgiver, og det vil formentlig være muligt i de fleste tilfælde at finansiere renoveringen således.

Skatteregler

Der findes nogle regler omkring reparationer udført i udlandet. Bl.a. skal bilen have været ejerens besiddelse i mindst 6 mdr. før reparation, og reparation må ikke ske med henblik på salg. Endelig skal der betales polsk moms. Men er du i tvivl om noget, så spørg Told og Skat.

 

 

 

 

  Rainer.dk

  • formidler bl.a. bilreparationer, tandlæge- og optikerydelser til polske virksomheder. Også her er der mulighed for bilrenovering til gode priser.

Besøg Rainer.dk

  Daxpo.dk

  • Endnu en formidler til værksteder i Stettin

Besøg Daxpo.dk

 

 

 

 

 

 

       Reservedele                                    Kontakt